1). Een boek waardoor ik werd getroffen, is ‘De reunie’ van Simone van der Vlugt. In dit boek gaat een jonge vrouw op zoek naar de persoon die in haar puberteit een meisje heeft vermoord dat eerst op de basisschool een goede vriendin van haar was. Over deze ‘zoektocht’ gaat het hele boek. Uiteindelijk blijkt aan het einde van het boek dat de vrouw zelf het meisje heeft vermoord. Toen ik dat las, moest ik echt even aan dat idee wennen, het is best wel naar. Daarom is het me bij gebleven.
2). Ik lees het liefst in mijn bed, buiten in de zon of op de bank. Ik lees meestal ’s avonds omdat ik overdag geen tijd heb. Ik lees dan ongeveer een half uur.
Als ik een boek kies, lees ik meestal eerst de achterkant en als het me dan wat lijkt, neem ik het mee. Ik laat me ook wel eens door vriendinnen op ideeën brengen. Meestal lees ik dan niet de achterkant maar neem het gewoon mee.
Op de basisschool las ik vaker en ook langer omdat ik er meer tijd voor had. Ik zette ook minder snel boeken weg. Dat doe ik nu vaker. Ik moet namelijk vaak even door het begin heen, dit gaat het beste als ik lekker lang achter elkaar door kan lezen en dat lukt vaak niet als ik geen vakantie heb.
3). Ik lees graag historische boeken van bijvoorbeeld Simone van der Vlugt. Ik vind het namelijk leuk en interessant om over andere tijden te lezen.
Ik heb een hekel aan probleemboeken. Ik vind ze altijd heel voorspelbaar en saai. Ze zijn ook heel onrealistisch, er gebeuren heel veel problemen in dezelfde periode.
4). Ik denk dat ik op leesniveau drie zit. Ik ben een (redelijk) gemotiveerde lezer en heb wat ervaring met literatuur voor volwassenen.
5). Ik vind het lezen voor de lijst helemaal niet vervelend. Ik vind het juist wel leuk. Ik lees toch boeken en dan kan ik ze net zo goed voor de lijst lezen. Ook vind ik het leuk om literatuur te lezen omdat ik het wel leuk vind nu wat moeilijkere boeken te gaan lezen.
Hoi Noor,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een goede leesautobiografie geschreven! Ik heb “de reünie” van Simone van der Vlugt zelf (nog) niet gelezen, maar door jouw uitleg wordt wel goed duidelijk waar het over gaat. Goed dat je het verschil in het lezen van boeken beschrijft tussen de tijd dat je op de basisschool zat en nu. Ik vond het heel herkenbaar wat je hebt geschreven; ik lees ongeveer op dezelfde tijd en manier als jij. Het is erg goed dat je leesautobiografie niet zo lang is, want zo zijn alle punten die je moest verwerken duidelijk te onderscheiden.
Qua spelling heb ik geen spelfouten kunnen ontdekken en je zinnen lopen volgens mij grammaticaal ook gewoon goed, dus dat is prima. Het is trouwens ook goed dat je hebt gelet op een afwisseling tussen korte en lange zinnen, het is dan veel fijner om door te lezen.
Ik heb weinig negatieve punten op te merken, ik vond het alleen jammer dat je het einde van het boek “de reünie” al zo duidelijk hebt beschreven: ik wil het boek graag nog een keer lezen en nu weet ik al hoe het afloopt. Misschien kun je dit als verbetering nog veranderen, maar verder vond ik het een goed verslag!
Groetjes,
Naomi